Wiebelkinderen Onderzoek naar Betere Breinprestaties en LeerEffecten
Intercollegiale scholing om het WOBBLE-stappenplan samen met de leerkracht te implementeren in de klas.
Regelmatig worden hulpmiddelen als tangles, wiebelkussens, of koptelefoons ingezet met als doel de concentratie van de kinderen te verbeteren. Echter is niet eerder bewezen dat dit werkt.
De Open Universiteit heeft in samenwerking met de Universiteit van Maastricht onderzoek naar de effecten van die hulpmiddelen gedaan.
Om leerkrachten en leerlingen met een niet-optimale prikkelverwerking te ondersteunen, is er vervolgens is er in samenwerking met Karin Hilkens een praktisch stappenplan ontwikkeld.
Je begeleidt de leerkracht, intern begeleider, kind en ouders bij het kiezen van de juiste interventie in de klas ter bevordering van de sensorische informatieverwerking.
Het stappenplan wordt ingezet als signaleringsinstrument wanneer er vermoedens zijn dat een kind, door een niet-optimale sensorische prikkelverwerking, meer moeite in de klas moet doen om zijn werkjes te maken.
Het stappenplan kan daarnaast ook als observatie-instrument en evaluatie-instrument gebruikt worden wanneer interventies zijn ingezet en geëvalueerd wordt.
Doel van de scholing:
De ergotherapeut leert hoe het WOBBLE-stappenplan gebruikt wordt.
De ergotherapeut leert hoe de leerkracht het WOBBLE-stappenplan in de klas kan toepassen voor een kind en op klassenniveau.
De ergotherapeut leert op welke manier hij of zij de leerkracht kan ondersteunen bij het toepassen van het stappenplan.
Programma:
Uitleg over het het WOBBLE onderzoek
Resultaten uit het WOBBLE onderzoek
Wat kan een ergotherapeut bijdragen in de klas door gebruik te maken van het
WOBBLE- stappenplan?Praktische uitleg over het gebruik van het WOBBLE-stappenplan, op kindniveau, klasniveau en
schoolniveau
Terugkomdag:
Praktijkervaringen
Waar: In overleg
Datum: In overleg
Duur: 2 uren
Terugkomdag: 2 uren
Accreditatie: aangevraagd
Kennis over de sensorische informatieverwerking gewenst.
Interesse? Neem contact op!