SASS-groepsinterventie
Samen Aan de Slag met Schrijven!
Evidence-based groepsinterventie voor handschriftontwikkeling in groep 3 en 4.
Voor leerlingen van groep 3 en 4 is de SASS-groepsinterventie ontwikkeld. Dit groepsprogramma ter verbetering van het leren schrijven is volledig gebaseerd op de huidige literatuur van motorisch leren en motiveren van kinderen.
De SASS-groepsinterventie is een kortdurend (6-8 weken) evidence-based co-teaching programma voor kinderen met handschriftmoeilijkheden. Kindertherapeut en leerkracht werken samen in de klas en volgen een wekelijks programma waarbij kinderen daarnaast ook werken aan hun individuele doelen.
Op de grens van onderwijs en zorg
Alle kinderen leren schrijven op school. Het is voor leerkrachten een uitdaging om alle kinderen leesbaar en soepel te leren schrijven. Dit lukt de meeste kinderen, maar niet voor alle kinderen verloopt het leren schrijven succesvol. Deze kinderen hebben extra ondersteuning nodig in de vorm van aanvullende instructie en gerichte oefening.
Uit onderzoek is bekend dat een kortdurende en gerichte ondersteuning effectief is om hen weer mee te laten doen met de groep. Deze ondersteuning ligt op de grens van onderwijs en zorg: extra begeleiding en gerichte oefening met de deskundige blik van een co-teacher. Leerlingen krijgen in een vroege fase van het leerproces - kortdurend- extra ondersteuning in de klas. Zo voorkomen we dat deze kinderen hardnekkige schrijfproblemen ontwikkelen en verwezen worden voor individuele therapie.
Voor welke leerlingen is de SASS-groepsinterventie geschikt?
Deze interventie is gericht op kinderen met handschriftmoeilijkheden uit groep 3 en 4. Een tijdige kortdurende ondersteuning (6-8 weken) in een groepje van 4-6 kinderen (of aan de hele klas) geeft hen kansen weer snel aan te haken bij het handschriftniveau van de groep. Deze vorm van selectieve preventie is geschikt voor 10%-30% van de leerlingen. De SASS-groepsinterventie is geschikt voor zowel verbonden als blokschrift.
De SASS-interventie kent een gestructureerde opbouw met 8 lessen voor groep 3 en 6 lessen voor groep 4. De co-teacher leidt de wekelijkse sessie. Twee keer per week is er een extra oefenmoment en herhalen de kinderen de oefenstof tijdens zelfstandige buddy-sessies.
Co-teaching: kindertherapeut en leerkracht werken samen
In de SASS-groepsinterventie werken leerkracht (teacher) en co-teacher (gespecialiseerde leerkracht of kindertherapeut) samen en versterken elkaar in de aanpak. De co-teacher voert de lessen in het groepje uit (of binnen de hele klas wanneer voor deze vorm is gekozen). Inzet en betrokkenheid van beide disciplines is essentieel om het programma uit te voeren en te laten slagen.
De SASS-groepsinterventie vindt plaats in de klas. De kindertherapeut voert de lessen uit, de leerkracht is in de klas aanwezig, weet hoe de les in elkaar steekt en welke aandachtspunten er zijn bij de kinderen. Zo kan de leerkracht de kinderen attenderen op deze aandachtspunten bij het zelfstandig oefenen en de andere lessen.
Professionalisering van de leerkracht
Leerkracht en co-teacher werken nauw samen in de SASS-groepsinterventie. Op deze manier is informatie-uitwisseling eenvoudig en regelmatig te realiseren. Dat geldt ook voor overdracht van kennis en vaardigheden! Juist de doorgaande samenwerking draagt bij aan professionalisering van de leerkracht op het gebied van handschriftontwikkeling. Heeft de leerkracht kennis en ervaring opgedaan ‘on the job’, dan is verandering van taken op termijn zeker mogelijk en ook gewenst! De leerkracht neemt de leiding bij de uitvoering van de SASS-groepsinterventie en de co-teacher vult op verzoek van de leerkracht aan.
Lees meer:https://www.schrijvennl.nl/sass2/